Indie electronica wordt ook in Nederland popmuziek. James Blake en Jamie Woon halen al jaren de grote radiostations, SOHN’s Tremors ontplofte in Nederland en de nieuweling Jack Garratt gooide hoge ogen op Noorderslag. Niet gek ook: stuk voor stuk zijn het traditionele singer-songwriters die nummers schrijven op basis van kernprincipes van de pop. Het enige verschil: ze begonnen in hun slaapkamertje achter Logic 5 of andere muzieksoftware.
Op deze manier zijn artiesten zoals Blake een hybride. Aan de ene kant is de Brit de menselijke, gevoelige singer-songwriter met zijn piano en zijn liefdesverdriet. Aan de andere kant is hij producer van rauwe elektronica met zijn laptop en zijn technokapsel. Deze hybride dringt ook door tot zijn live sets, waar hij imponeert met loepzuivere zang om vervolgens met zijn briljante driemansband zulke harde versies van zijn vroegste werk in te zetten dat niemand meer weet hoe te dansen.
James Blake bouwde in Londen naam op met dansvloergerichte EP’s, die even doordrenkt waren met dubstep als de gemiddelde Londense club dat was in 2010. Toen zijn debuutalbum een jaar later uitkwam, brak hij door bij een groot publiek. Het album bevatte soulvolle elektronische popmuziek, met als eerste hit de cover van Feist’s Limit To Your Love. Zijn genrebreuk stootte veel fans van het eerste uur tegen de borst, maar het is juist tekenend voor Blake’s artisticiteit: niet alleen bracht hij een nieuw soort muzikaliteit binnen het elektronische genre, ook verfriste hij de indie-wereld met vernieuwende elektronica: Blake slaat met iedere release een nieuwe brug tussen de dansvloer en de piano. Inmiddels heeft hij met zijn albums en EP’s onder andere soul, R&B, pop en dub aangeraakt. Op zijn label ‘1-800 Dinosaur’ brengen hij en zijn vrienden nog de rauwe elektronica waarmee ze ooit begonnen (zoals de laatste EP 200 Press).
Wat kunnen we leren van het werk van deze muzikant? Dat stijlen er wel toe doen, maar geen afgebakende gebieden zijn waarbinnen een artiest zijn werk krampachtig moet zien vorm te geven. Dat stijlen juist ontelbare mogelijkheden bieden, als je verschillende elementen combineert. Maar bovenal dat esthetische waarde veel belangrijker is dan het inlossen van verwachtingen van het publiek. Met deze filosofie bouwt James Blake aan een oeuvre waar later op teruggekeken zal worden en over zal worden gezegd: dit is het werk van een vernieuwer.
Duik de diepte in:
James Blake Klavierwerke Live
James Blake Live @ Roskilde
James Blake – 200 Press EP