STORY-artwork-18

Gezocht: backstage bandjes uit jouw leven

Music Enthousiast

  • Kelly Peelen
  • Life & Work
  • 3 min
  • Vaak vraag ik me af wat mijn vrienden nu eigenlijk de hele dag aan het doen zijn op hun werk. Velen brengen toch wel de meerderheid van de werkweek door op kantoor. Namen van collega’s die ik enkel ken van verhalen, ruimtes die ik nooit gezien heb, taken en verantwoordelijkheden waar ik me moeilijk een inbeelding van kan maken: ze passeren tijdens een gezellig etentje meermaals de revue.

     

    Het blijkt dat mijn vrienden zich bij mijn werk ook maar weinig voor kunnen stellen. Vaak krijg ik verbaasde reacties als ik na het weekend vertel dat ik heerlijk naar de bioscoop ben geweest of in de tuin heb gezeten. Blijkbaar wekt werken in de muziek, of iets specifieker, de dance-industrie, een compleet andere indruk.

     

    Ik moet toegeven dat het er soms redelijk jetset uit kan zien. Een bekend beeld: de (back)stage van een muziekevenement met de artiest op het podium en daarachter een grote groep belangrijke ogende mensen. Allemaal met zoveel mogelijk kleurige polsbandjes om, een hippe zonnebril op, een glas champagne in de hand en meer pratend dan dansend. Nu hoort het handjes schudden en ouwehoeren op evenementen zeker bij de baan, maar het gros van het werk speelt zich toch ergens anders af: doodgewoon doordeweeks op kantoor.

     

     

    Ik zal proberen een beeld te schetsen van waar ik me dan zoal mee bezig houdt. Als Boekingsbureau behartig je de belangen van de artiest op het gebied van boekingen. Hoofdtaken zijn het optimaliseren van profiel en promotie, prijsonderhandelingen, het uitstippelen van reisroutes, maar ook de hele administratieve afhandeling van een optreden. Als management ben je bezig met werkelijk alle facetten rondom een artiest. De focus ligt op strategisch plannen, het bewaken van boekingen, tourschema’s, releases en PR plannen, financiën en auteursrechten. Je bent 24/7 in contact met de artiest.

     

    Als iedereen maandag (middag…) op kantoor is aangekomen begint de hectiek van de werkweek die de meeste collega’s al druk bellend doorbrengen achter hun computer. Waar mensen in een normaal bedrijf vaak alweer om zes uur ’s avonds thuis zijn, ontwaken onze collega’s aan de andere kant van de oceaan dan pas net en krijgt de dag daarom vaak een staartje.

     

    Hoe handig en vooral leuk zou het zijn als je eens een dag, in die kantoorruimte waar je tijdens al die etentjes een beeld van hebt proberen te vormen, de telefoon op mag nemen vanuit de bureaustoel van een vriend die werkzaam is in een compleet ander werkveld. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet alleen je gevoel van empathie, perspectief en geduld vergroot (en de nodige clichés doorbreekt) maar ook veel constructievere gesprekken over werk oplevert.

     

    Eigenlijk komt al het bovenstaande goed tot uiting in het televisieprogramma Zomergasten van de VPRO. In de reeks uitzendingen worden bekende Nederlanders geïnterviewd – niet altijd bekend bij een groot publiek, maar wel een absoluut boegbeeld in hun vakgebied – die je meenemen in hun belevingswereld aan de hand van televisiefragmenten over onderwerpen die hen inspireren of bezig houden. De fragmenten worden vervolgens uitvoerig geanalyseerd en besproken met de gastheer wat zorgt voor nieuwe kennis en inlevingsvermogen.

     

    Wie is er een keer mijn zomergast? Of om in mijn wereld te blijven: wie nodigt mij eens backstage uit in zijn wereld? Dan regel ik de kleurige polsbandjes.

     

     

    DUIK DE DIEPTE IN

    Agent vs. Promoter

    Understanding the Music Industry

     

     

     

     

     

    LIKE KROOKS ALS JE ONS TOF VINDT: