STORY-artwork-16

Falen is inherent aan succes verbonden

Entrepreneur and Music Producer

  • Mikel Porras Hoogland
  • Entrepreneurship
  • 3 min
  • Negen van de tien start-ups falen. Ondernemerschap verloopt over het algemeen eerder slecht dan goed. Waarom blijven ondernemers het toch proberen? Als ondernemers anderen pad A of B zien inslaan, kiezen zij voor C, het onbekende pad vol obstakels: daar valt immers het meeste op te lossen. Ze houden niet van routines en ook al falen de meeste ideeën die ze uitwerken, ze blijven het proberen. Ondernemers blijven de problemen opzoeken en raken hier in zekere zin aan verslaafd.

     

    Deze verslaving vloeit deels voort uit het falen zelf. Uit onderzoek is gebleken dat pijn nodig is om plezier te beleven: pijn creëert contrast. Een bekend voorbeeld is de ‘runner’s high’, of het feit dat eten lekkerder smaakt als je honger hebt. Bij ondernemerschap horen moeilijke en zware tijden, want die maken de ups extremer.

     

    Falen dient echter niet alleen als contrast, het is ook inherent verbonden aan succes. Er wordt vaak beweerd dat ondernemers pas succes bereiken nadat ze meerdere keren gefaald hebben. Elon Musk, de co-founder van PayPal, Tesla en SpaceX, gaat een stapje verder en zegt dat als je niet consistent aan het falen bent, je niet snel genoeg innoveert. Een welbekende ‘faler’ is James Dyson, de oprichter van de Dyson stofzuiger zonder zak. Het heeft James 12 jaar en 5.126 (gefaalde) iteraties gekost om uiteindelijk het product te creëren waarmee hij succes heeft bereikt. Dyson stofzuigers zijn momenteel een van de best verkopende stofzuigers.

     

    Mikel Porras Hoogland Falen is inherent aan succes

     

    Tijd en moeite investeren, hopend op een positieve beloning, is volgens Nir Eyal, een Amerikaanse schrijver, ondernemer en leraar op het gebied van psychologie, technologie en ondernemerschap, een herhalend patroon in menselijk gedrag. Zijn model ‘The Hook’ (verslaving) verklaart waarom Facebook, Instagram en andere social media zo groot zijn geworden. Je investeert tijd en moeite (het plaatsen van een foto), wacht op een trigger (notificatie), onderneemt een actie (opent app) en krijgt een variabele beloning (likes en comments). Ditzelfde model is toe te passen op ondernemerschap: er wordt veel moeite in een idee gestopt in de hoop op een positief resultaat. De beloning is in dit geval extreem variabel. Er wordt namelijk iets nieuws gecreëerd, onwetend of het überhaupt iemand interesseert. De eerste iteratie zal vaak tegenvallen, maar het aanpassen en uitwerken van ideeën, hopend op beter resultaat, is verslavend.

     

    De belangrijkste drive van ondernemers kan door de volgende quote van Elon Musk worden omschreven: “When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor”. Een idee is zelden perfect: eerste uitwerkingen mislukken en vaak zit het tegen. Kansen creëer je echter door vaak te falen en niet op te geven. Alle belangrijke uitvindingen, technologische doorbraken en producten die we nu gebruiken, zijn ooit ontstaan uit een idee waar geheid aan getwijfeld is en waarvan de begin versies flopten. Een idee is echter het begin van een obsessie, een behoefte om te laten zien dat dingen beter, efficiënter, slimmer en leuker kunnen. Het is een drive om door te gaan ook al zit het tegen, iets waar de wereld niet meer zonder kan.

     

    DUIK DE DIEPTE IN

    Failure doesn’t suck

    Nir Eyal: Hooked

    Entrepreneurial Quotes

     

    LIKE KROOKS ALS JE ONS TOF VINDT: